fbpx

Meditatie is een superactieve geconcentreerde taak. Bijvoorbeeld het volgen van de ademhaling of lichamelijke sensaties, het reciteren van een mantra, in overgave een gebed doen, het beklimmen van een berg, het jezelf reguleren tijdens een zweethut of ijsbad, het helder blijven in een ayuhuasca of iboga ritueel, het verblijven in de conceptloze aanwezigheid (ik ben), etc. Er zijn vele vormen van meditatie en iedereen heeft een eigen favoriet.

Mijn favoriete meditatie is het verblijven in de conceptloze aanwezigheid (ik ben) waarbij ik elke gedachte bij de wortel afkap en het verhalende zelf niet tot stand komt. Ik beoefen dit vrijwel de gehele dag terwijl ik mijn werk en andere dagelijkse taken doe.

Het is belangrijk om uit te zoeken welke meditatie bij jou past. 

In het beoefenen van meditatie valt – als het goed werkt – het verhalende zelf stil, omdat het geconcentreerd doen van een taak een bepaald deel van de hersenen activeert. Het netwerk in de hersenen wat het verhalende zelf produceert neemt af of valt stil.

De non duale ervaring van stilte, ruimte of leegte komt vanzelf naar de voorgrond in het vervullen van een geconcentreerde taak. Meestal moet ik mensen op deze bewustzijnsstaat – die er elk moment is – wijzen. Wanneer iemand het herkent wordt het steeds makkelijker om dit als doel van de meditatie te nemen, totdat het doel wegvalt. Het concentreren op een taak en het bewustworden van de non duale ervaring brengt een begin van een onthechting van het verhalende zelf. Er is een zich herhalende directe ervaring dat je er ook bent zonder verhaal. Wanneer dit inzicht zich eenmaal stevig vestigt in of als bewustzijn blijft het in de achtergrond aanwezig. 

Een praktische tip is om de meditatie minimaal 40 minuten te doen, omdat er rond/na die tijd meestal een verandering in de ervaring en daarmee inzicht ontstaat.

De wetenschap dat jij het gewaarzijn bent wat het verhalende zelf en de non duale ervaring gewaar is geeft een verdergaande onthechting van het verhalende zelf wat leidt naar een gevoel van fundamenteel welzijn. Dit welzijn is te ervaren als een tevreden achtergrond gevoel in welke omstandigheid je ook zit. 

Een instructie die hierbij past is; vestig je stevig in de waarnemer gedurende de dag.

Er onstaat uiteindelijk ook een onthechting van de non duale ervaring en van de realisatie dat jij bewustzijn bent.

De ultieme bevrijding is dat jij twijfelloos weet dat jij DAT bent wat voorbij gewaarzijn is. De splitsing van het waarnemen, het waargenomene en de waarnemer vallen hier samen en wordt overstegen. 

Dit noem ik Het Absolute.

Meditaties die ik gebruik in mijn cursussen.

Felt Sense Meditatie is een partner inquiry waarbij je een lichamelijk sensatie volgt en daarbij de subtiliteit ervaart van verschillende bewustzijnsstaten. In principe voor iedereen geschikt. Ik zie deze meditatie als de kern van al het bewustzijnswerk. Iedereen zou dit moeten kennen.

Bodyscan is een geleide meditatie waarbij ik mensen door het lichaam leidt. Dit is een vertragende meditatie en niet voor iedereen geschikt.

Zen meditatie is het volgen van de ademhaling. Dit kan in combinatie zijn met een opdracht zoals het tellen van de ademhalingen, het benoemen van in en uit ademen of andere eenvoudige instructie. Het concentreren op de taak geeft een innerlijke stilte. Mensen met veel kritische gedachtes kunnen dit in het begin moeilijk beoefenen. 

Verbonden ademen is een intensieve meditatie die goed werkt bij mensen die veel gedachtes hebben en moeilijk contact kunnen maken met hun lichamelijke sensaties. Het kan voor mensen die al veel sensaties voelen te overweldigend zijn in het begin.

Gayatri Mantra is het reciteren van een mantra wat voor iedereen wel werkt. Deze betreffende mantra heeft een diepe werking bij mij en zet alles steeds op scherp. Door het concentreren op het zingen en de text valt het verhalende zelf meestal weg.

De Authenticiteitcirkel is een sociale meditatie waarbij het contact het object van de aandacht is. Dit werkt voor allerlei type mensen met verschillende meditatievoorkeuren.

Share This