fbpx

Angstaanvallen zijn een mogelijkheid om jezelf te trainen in het verblijven in aanwezigheid.

Angst is als de wind, het komt en gaat. Soms heeft het een enorme intensiteit. Zelf heb ik angstaanvallen gehad in zweethut, gebruik van ayuhuasca, na een scheiding en af en toe in grote (geestelijke) veranderingen.

Wat ik van mezelf heb geleerd is om te gaan liggen of zitten en er niet tegen te vechten. Het overgeven aan die onprettige intense sensaties en gedachtes. Dit kan door me ontspannen te concentreren op het ademhalen en de levende aanwezigheid in het moment. Adem-aanwezigheid-adem-aanwezigheid.

Het adem inhouden heeft een verhogend effect op de angst, omdat de hersenen geen zuurstof krijgen. Het gefocust zijn op de zich dwangmatig herhalende gedachtes maakt het ook erger. Die gedachtes verdwijnen niet ineens, dus ze weg willen helpt niet, wel het registreren er van en in zekere zin wat afstand nemen. Afstand nemen gebeurt door de focus te leggen op het ademen en de aanwezigheid per seconde.

De angstaanvallen in een bad trip met middelen gebruik komt voort uit het oplossen van het ego. Het ego is een gestructureerde en versimpelde vorm van informatie verwerking van waaruit een gevoelsidee van de persoon ontstaat. Wanneer deze uiteenvalt door de afnemende werking van de prefrontale cortex ontstaat er angst. Het lichaam heeft iets van ho, ho dat gaat niet goed. Als de coherentie van het ego wegvalt is dat levensbedreigend. Er komen meestal gedachtes over doodgaan of angst om dood te gaan. Dat hoort erbij. Het ego dient ervoor om het lichaam te laten overleven door een brug te slaan tussen de omgeving en het het lichaam. Wanneer je echter kunt ontspannen in deze doodsdreiging ontstaat er iets nieuws. Een wereld van dromen, fantasien en andere universa. Het zijn beelden of hallicunaties die iets duidelijk maken via de felt sense van ervaren. Jij zal hier zelf betekenis aan moeten geven.

Het wennen aan de gedachtes en sensaties van angst om dood te gaan brengt uiteindelijk meer vrijheid in je dagelijkse leven, waarin je jezelf zorgen kan maken over geld, relaties, de wereld, etc. 

Op een gegeven moment is de angst uitgeblazen en ontstaat er weer lichamelijke ontspanning en geestelijke rust. Dit duurt meestal niet langer dan tien minuten. Het kan opkomen in fases, dus elke fase is het weer hetzelfde; gaan liggen of zitten, focussen op de adem en aanwezigheid en de gedachtes registreren. 

Het kan zijn dat er iets is wat gezien wil worden. Zo hadden de angsaanvallen na mijn scheiding schijnbaar het doel om mij bewust te maken van het alleen zijn en de eenzaamheid die daarbij kwam kijken. Zodra die eenzaamheid gezien en ervaren werd bleven de angstaanvallen ook weg. Tijdens de bad trips in de zweethut en ayuhuasca had het meer te maken met het kwijtraken van de controle. Overgave aan de nieuwe ervaringen van hitte en hallucineren waren hier de sleutel naar rust en helderheid. Het gebeurde alleen de eerste keren, daarna wist ik hoe die ceremonies min of meer gingen verlopen en was er weer een soort van controle.

Het gaat steeds over het nieuwe en de chaos toelaten, er een nieuwe structuur in ontdekken en weer iets nieuws toelaten

Angst is een sensatie die ontstaat wanneer er ineens te veel en/of  te plotseling impulsen in het lichaam ontstaan. Het werkt ook als een afweer tegen kwetsbare gevoelens zoals eenzaamheid, minderwaardigheid, niet goed genoeg zijn, onmacht, hulpeloosheid, etc. Het doorvoelen van deze kwetsbare gevoelens brengt uiteindelijk een gevoel van angstloze vrijheid en al-een-zijn.

Share This