fbpx
06 48477946 en 06 57934749 info@spiritueelleraar.nl

De context van een methode of leer is van groot belang. Het geeft een kader waarin groei plaats kan vinden.

Het doel in mijn methode is zelfrealisatie. Zelfrealisatie is weten wat je bent. Dat is het ultieme geluk.

Het is belangrijk om dit doel voortdurend in het achterhoofd te houden.

De uitgangspunten van zelfrealisatie zijn;
1.je bent al wat je bent
2.het is hier en nu (onmiddellijk)
3.het is alleen door jou (in de wakkere staat) te realiseren
4.het is niet met het denken, voelen of ervaren te realiseren
5.het Absolute of Waarheid is wat er nu is

De context voor het dagelijkse leven;
1.het is een zero sum game (in essentie is er niets te halen in de wereld van ervaring)
2.het dient slechts 1 doel en dat is Zelfrealisatie.

De context van mijn begeleiding bestaat;

1.Theorie.
Kennis kan leiden naar helderheid en zelfrealisatie. Ik gebruik theorie om de (fysieke) ervaring te doorgronden en er aan voorbij te gaan. Ik gebruik hiervoor kennis uit neurologie, psychologie, bio energetica, advaita vedanta en beschrijvingen vanuit mijn eigen ervaringen.

2.Inquiry en lichaamswerk.
Ik breng je met lichaamsgerichte technieken tijdelijk in verruimde staten en uiteindelijk komt het aan op jouw vertrouwen, focus en intentie.

De basis gedachte is dat essentiële kwaliteiten in de vroege jeugd verloren zijn gegaan door de verwachtingen van opvoeders en de maatschappij. Door te zijn ‘met wat is’ in het moment komen belemmeringen en essentie vanzelf in het bewustzijn. Dit is een lange weg van ervaren en begrijpen. De basishouding is een ‘open aanwezig zijn’ of ‘alles laten zijn zoals het is’. Deze houding ontstaat door simpel gewaarzijn.

Een belangrijke wet bij inquiry is dat een ervaring van essentie vaak vooraf gegaan wordt door een ervaring van lijden (een gevoel van te kort, pijn of zwakte). Door met een vriendelijke houding te zijn met ‘wat is’ zakt de ervaring door het lijden heen naar essentie. Essentie heeft kenmerken zoals kracht, ruimte, sereniteit en helderheid. Essentie is een niet materiele substantie die te realiseren is met een subtiel lichamelijk waarnemingsvermogen.

Het resultaat van inuiry is dat je jezelf uiteindelijk (weer) als essentie gaat ervaren. Een belangrijk onderdeel bij inquiry is lichaamswerk. Ik gebruik met name verbonden ademen en focussen. Inquiry is praktisch en makkelijk te doen tijdens het dagelijkse leven van werk en gezin.

3.Advaita vedanta.
Deze oosterse manier van leren is een direct focussen op ‘wat je bent’. Dit wordt ook wel ‘het zelf’ genoemd. Het ‘zelf’ wordt gerealiseerd door een subtiele waarneming. De basis instructie is ‘verblijf in conceptloze aanwezigheid (ik ben)’. Het uitgangspunt is ‘dat je al bent wat je bent’ en dit is onmiddellijk te realiseren. Er zijn geen jarenlange studie, inquiry, methodes of oefeningen nodig.

Het voortdurend bewegen tussen de ervaring van de compleetheid van het ‘zelf’ en de dynamiek van inquiry geeft op den duur een gelijkmoedigheid en innerlijke leiding. Het gat tussen de ervaring van het ‘zelf’ en het persoonlijke lijden wordt steeds kleiner totdat alles ‘essentie’ is. Essentie wordt in het lichamelijke bewustzijn gereflecteerd in gevoelens zoals intelligentie, koninklijkheid, kosmische eenheid, kracht, wil, stilte, sereniteit, authenticiteit, eenvoud, etc. Essentie vergt geen enkele inspanning. Het komt voort uit ontspanning.

Uiteindelijk is het alsof een dag wordt beleefd vanuit een andere dimensie zonder dat de echtheid van het dagelijkse leven verdwijnt. Wel in de wereld, maar niet van de wereld.

Er zit een man op een stoel aan de rand van een straat. Hij kijkt helder uit zijn ogen. Tegenover hem zitten zo’n twintig mensen. Iedereen is stil en wakker aanwezig. De mensen kijken naar de man op de stoel. De man kijkt naar de mensen. Het verkeer raast door. Een vrouw bestelt een brood bij de bakker. De vogel zingt.

Het stoppen van lijden.
In alle religies en new age denken is er een idee of belofte dat er een einde van het lijden bestaat. Een belangrijke stap is dan ook het uitzoeken wat de wortel van het lijden is. Het onderzoek bestaat uit luisteren, analyseren en ervaren. Tijdens het onderzoek zul je langzaam overtuigd raken dat er zoiets bestaat als ultiem geluk. Dit werkelijk ervaren brengt overgave in je beoefening. Het is meetbaar, omdat het onderzoek een positief effect heeft op het dagelijkse leven. Je zult meer geluk en minder lijden gaan ervaren. In het verminderen van het lijden worden ervaringen van non dualiteit toegankelijker.

Hoe ontstaat lijden?
Lijden komt voort uit een (langdurig) onvervuld verlangen en dat komt voort uit de identificatie met het lichaam. Al het denken gaat over het vermijden van pijn en de lichamelijke dood en het vasthouden of bereiken van genot. Wanneer je dit streven opgeeft ben je met wat is. Dat is de kracht van nu. In het zijn met wat is ontstaat er een stoppen van het lijden, omdat er een totale aanvaarding is van alles. In andere woorden; lijden is lichamelijk en komt voort uit het niet zijn met wat is.

Het stoppen van het lijden heeft in mijn ervaring twee vormen:

1. Absolute stop door te verblijven als ik ben of het absolute.
In deze staat is er geen enkel lijden of pijn. Er is een en al goedheid en helderheid.

2. Relatieve stop door het aanvaarden van wat is.
De aandacht beweegt zich vanzelf steeds weer naar het lichamelijke leven van pijn vermijden en genot nastreven. In het dagelijkse leven wordt jouw unieke potentie neergezet en persoonlijk gemaakt.

 

 

Share This
Stel hier je vraag