fbpx
Ik ben, Meditatie, Oefeningen

Bliss

meditatie8Mijn manier van mediteren is super actief. De kern is het stoppen van de mind-ego activiteit wat bestaat uit denken, herinneren en verbeelden. Dit proces kun je doorbreken door actief te verblijven in aanwezigheid, ik ben. In mijn ervaring is dit een fysieke beoefening die leidt naar een bewustzijn voorbij het lichaam, denken en voelen.

Ik kan in elke willekeurige emotionele commotie in een paar seconde in de volledige stilte en leegte komen door bewust de aandacht in de eenvoud van aanwezigheid te brengen. In de intensiteit van seconde tot seconde heeft de mind-ego geen voeding om te verschijnen. Deze focus kun je op verschillende manieren te weeg brengen en is simpel te doen voor iedereen. Het gaat er meer om waar je interesse ligt. Een andere oorzaak om het niet te doen is dat het je nooit verteld is.

Wat er gebeurt in het stil leggen van het denken is dat het lichaam gaat genieten. Omdat het verbeelden van de geest wordt stil gelegd is er geen doel en geen stress meer. Er gebeurt dan iets op celniveau wat een sensatie van genieten en vreugde geeft. Het begint bij mij altijd in de buik en verspreidt zich over het hele lichaam. De opbouw is van een subtiel genieten naar een volledige extase. Ik doe het altijd in een makkelijke stoel.

Na een tijdje heb ik er weer genoeg van en gaat mijn aandacht weer naar het dagelijkse bewustzijn van genot nastreven en pijn vermijden. Het is een voortdurende afwisseling.

De bliss is niet zozeer het lichamelijke genieten en extase. Dat zijn meer bijeffecten van het richten van de aandacht op wat je bent. De bliss is de onthechting van de voorkeuren en het kennen dat ik bewustzijn ben in elke ervaring. Of het nu pijn, genot, extase of leegte is.

Zoek uit wie of wat je bent en je zult me begrijpen.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like