fbpx
Context van mijn begeleiding, Enneagram, Ik ben, Lichaamswerk, Zelfherinnering

Zelfrealisatie in het dagelijkse leven

Het dagelijkse leven is een bron van informatie om tot zelfrealisatie te komen. Ik heb vanuit dit idee een context en een set instructies ontwikkeld.

Enneagram.
Het oorspronkelijke enneagram is een psychologisch model waarin de ontvouwing van de persoonlijkheid naar zelfrealisatie staat beschreven. Het is een handleiding voor de geest. Door naar de inhoud en de beleving van je dagelijkse leven te kijken kun je snel tot het inzicht komen hoe jouw persoonlijkheid in elkaar zit. De persoonlijkheid is een waarnemingsstructuur met als hoofddoel het lichaam te laten overleven.  Wanneer je de structuur kent van jouw waarneming gaat de lading er uit en komt de aandacht bij bewustzijn zelf te liggen. Het enneagram geeft ook een conceptuele beschrijving van de verschillende percepties van de waarheid. Door deze te bestuderen kun je jouw eigen waarneming van deze bewustzijnsstaten beter herkennen. Uiteindelijk ben jij vrij van elke structuur en perceptie. Ik gebruik het enneagram om dit proces van bevrijding te verhelderen en om je iets mee te geven waarmee je zelf kunt werken.

Lichaamswerk.
Zelfrealisatie is de verwerkelijking dat jij bewustzijn bent en dit verloopt via het ontspannen van het lichaam. Door te begrijpen en te ervaren dat het lichaam volledig kan ontspannen in elke situatie ontstaat er een basisveiligheid. Deze basisveiligheid verandert je perceptie van het dagelijkse leven. Ik heb de fysieke werking van het stressmechanisme omschreven en simpele aanwijzingen ontwikkelt om ontspanning te creëren.

Instructie: laat alles zijn zoals het is.

Deze instructie kun je in het dagelijkse leven voortdurend verder ontwikkelen. Wat daarbij kan helpen is gecontroleerde stress situaties (superinspanning) op te zoeken. Ik heb ervaring met verbonden ademen, zweethutten, actieve meditaties (dynamic, kundalinie, aum, biodanza) en vechtsport. Een andere vorm van superinspanning is het gebruik van ayuhuasca. Er is heel veel op de markt en er is vast iets wat bij je past. In deze gecontroleerde stress situaties kun je op het scherpst van de snede oefenen met de aandacht. De centrale vraag zou steeds moeten zijn: hoe kan ik in elk moment ontspannen? De winst in deze aanpak ligt in het feit dat het dagelijkse leven over het algemeen minder stressvol is dan een superinspanning. Mocht je niet (meer) houden van heftig lichaamswerk dan zijn focussen, fieldenkrais, chi gong-tai chi en somatic experience zachte alternatieven.

Meditatie en ik ben.
Meditatie is het wennen aan wat je bent. Dit kun je in een volledige wakkere staat doen tijdens je dagelijkse leven. Het doel van meditatie zoals ik het gebruik is het bewust ervaren van ik ben. Dit is de conceptloze aanwezigheid die er elk moment is. Dit kun je oefenen op een kussen met je ogen dicht, maar dit vind ik te beperkt. Het dagelijkse leven geeft je een bron aan tijd en situaties om dit in het dagelijkse handelen te oefenen. Dit is mogelijk met de juiste instructies.

Instructie: vestig jezelf stevig in de waarnemer en blijf betrokken in de ervaring.

Ik heb het eerste deel van deze instructie ooit van mijn leraar gekregen en serieus genomen. Het tweede deel heb ik zelf toegevoegd, omdat ik de valkuil van onthechting tegenkwam. Dit was een terugtrekken en vluchten uit het dagelijkse leven. Wanneer de ´ik ben´ is gerealiseerd is de focus op het juiste gericht en kan zelfrealisatie plaatsvinden. De hoogste vorm van meditatie beoefening is  ´zelfherinnering´. Dat is actief je aandacht steeds weer vestigen in de conceptloze aanwezigheid. Deze focus dringt steeds dieper in de stilte wat je bent zonder het dagelijkse leven te verwaarlozen.

Inquiry.
Inquiry is zijn met wat er op dit moment is. Dit is een integratie van begrijpen, lichaamswerk en meditatie. Het is een wakker gewaarzijn en daarmee het volgen van je natuurlijke ontvouwing. Alles gebeurt en in inquiry kun je dat moeiteloos ervaren. Het is een waarnemen van de ervaring en deze actief te onderzoeken. Wat gebeurt er eigenlijk en hoe ontstaan bepaalde gedachtes en sensaties? Het is een open en oneindig onderzoek van de ervaring.

Leraar.
Een levende leraar vind ik essentieel, omdat hij of zij je direct kan corrigeren of kan wijzen op andere aandachtspunten. Er zijn honderden valkuilen en manieren om vast te blijven zitten in bepaalde waarnemingsstructuren. Een goede leraar herkent deze en kan jou steeds weer bevrijden en verder helpen. De paradox van zelfrealisatie is natuurlijk dat je het al bent en toch de juiste instructie nodig hebt om het te zien. Het bezoeken van een leraar is tegelijkertijd een voortdurende herinnering aan de noodzaak van zelfrealisatie. De geest heeft namelijk de onbewuste neiging om lui te worden en niet naar zichzelf te willen kijken. Dat is de oorzaak van het vele lijden in de wereld.

Dagelijkse leven als spirituele gemeenschap.
Mijn visie is dat iedereen een rol (svadharma, bestemming) heeft om de wereld een stukje beter te maken.  De wereld van creeren, keuzes maken en een intentie hebben is ook een deel van de waarheid. Wanneer de onkenmare dimensie en de kenbare dimensie samenvallen is er werkelijke eenheid. Het komt op jou aan!

Alle instructies en achterliggende theorie zijn uitgewerkt in het gratis boek op de deze website. Wanneer je geraakt wordt door deze tekst schroom dan niet om contact op te nemen. Ik help je graag vrijblijvend met mee te denken over jouw volgende stap.

Previous Post Next Post

You Might Also Like