fbpx
Advaita Vedanta, Karma Yoga, Oefeningen

Karma Yoga

Wie ben jij en wat is jouw relatie met dit moment?

Karma Yoga is de ‘therapie’ van Advaita Vedanta. Het doel van Karma Yoga is het doorzien en laten smelten van de innerlijke egoïstische conditioneringen. Wanneer egoïstische conditioneringen te veel aandacht krijgen is er een onrustige geest die het bewustzijn niet kan realiseren in de ervaring van het moment. Wanneer er geen streven of vermijden is wordt de geest rustig en kan het bewustzijn zichzelf realiseren.

Karma Yoga is streven naar het hoogste door bewuste actie. Dit kan bijvoorbeeld door het resultaat van een bepaalde spirituele beoefening los te laten. Je doet je yoga, satsang en zelfonderzoek met volledige inzet en je hecht je niet aan het resultaat. 

Karma Yoga in het dagelijkse leven gaat over het oplossen van het afgescheiden egoïstische ik. Door het resultaat van een handeling over te laten aan het geheel verdwijnt de lading uit het egoïstische ik en ontstaat er een gerichtheid op het bewustzijn zelf.

De taak van een Karmi Yogi (een zoeker) is het steeds weer bewust toepassen van de kennis van Karma Yoga en Zelfrealisatie in het dagelijkse leven. Het is steeds weer bewegen naar en vanuit de compleetheid van Bewustzijn. 

Wanneer bewustzijn wordt gerealiseerd ontstaan er lichamelijke essenties zoals innerlijke kracht, soberheid, inzet, liefde en helderheid. Deze essenties hebben een positief effect op werk, relatie, financiën, gezondheid, etc.

Het toepassen of integreren van de kennis van Zelfrealisatie in het dagelijkse leven wordt ook wel zelfactualisatie genoemd. Zelfactualisatie is een oneindig proces, omdat de persoon en de wereld altijd voor verbetering vatbaar zijn. In andere woorden de persoon en de wereld zijn niet perfect en hoeven niet perfect te zijn. De perfectie zit in het streven naar perfectie. Dat is een voortdurende creativiteit.

In de traditionele Advaita Vedanta teksten is Parabrahman het pure perfecte en van daar uit wordt door de kracht Samsara een duale imperfecte wereld of perceptie geboren (Isvara). De persoon heet in deze teksten Jiva en kan zichzelf door Isvara realiseren als Parabrahman. 

Ik wil het object hebben waar ik naar verlang en ik wil het nu!
Het grootste lijden komt voort uit het egoïstisch nastreven van objecten (materie, luxe, macht, vriendschap, verlichting, relaties, gezondheid, etc.). Wanneer je het object krijgt ben je blij en wanneer je het niet krijgt ben je boos. Wat gebeurt er wanneer je het verkrijgen van objecten loslaat? Je ontwikkelt een liefde voor eenvoudige aanwezigheid.

Deze aanwezigheid is de deur naar het ultieme geluk van Zelfrealisatie. 

De keerzijde voor het egoïstische deel van het ego is dat de beoefening van Karma Yoga de waarde en betovering van het verkrijgen van objecten confronteert en doorbreekt. Dit is een pijnlijke en frustrerende  bezigheid en gebeurt dan ook alleen wanneer er een sterk verlangen naar Zelfrealisatie is en/of er een zien is dat het verkrijgen of vermijden van objecten geen duurzaam geluk oplevert.  

Wanneer de zintuigen losgekoppeld worden van de objecten van verlangen en boosheid komt de geest tot rust en is het voortdurend vervuld. Het plezier dat ontstaat uit het najagen van objecten is pijnlijk, want het is tijdelijk. Door steeds weer de onrustige geest te laten absorberen in bewustzijn (zelfherinnering) ontstaat er vrijheid.

Houding.
Karma betekent beweging, actie. Alles is met elkaar in verbinding en elke actie heeft invloed op het geheel. Het resultaat is echter een uitkomst van ontelbare factoren en is nooit alleen afhankelijk van een individuele doener. Het gaat over houding en uiteindelijk over inzicht in hoe het universum zich ontvouwt.

Wat jij bent gaat vooraf aan het doen en de doener. Alles gebeurt.

In Karma Yoga zet je jezelf volledig in en ben je blij wanneer een verlangen bevredigd wordt en blij wanneer dit niet gebeurd. Verlangens en bevrediging blijven komen en gaan. In Karma Yoga is het een training om niets meer uit dit moment voor jezelf te claimen. 

Instructie: aanvaard het feit dat de persoon (jiva) nooit zuiver kan zijn en dat jij als bewustzijn volledig zuiver bent (zuiver is in deze context oneindig levend, zonder verlangen, niets of niemand beschadigend, etc.).

Hoe kom ik tot de juiste actie?
In Karma Yoga gaat het ook om actie en bewust handelen. De oefening is om steeds het juiste te doen en tegelijk het te verwachte resultaat loslaten of geen verwachting hebben. Het juiste is wat jij denkt dat juist is op basis van jouw huidige kennis van het hoogste en ervaring. Dat hoeft dus niet perse het objectieve juiste te zijn. Je maakt hoe dan ook fouten en dat is de leerweg van Karma Yoga. Zo haal je steeds weer het beste uit jezelf en anderen.

Een manier om tot de juiste actie te komen is je steeds weer afstemmen op het hoogste en de actie te laten ontstaan. Het hoogste kan zijn; God, Allah, het Absolute, jezus, een gids, stilte, een leraar, ik ben, je hogere zelf of wat het ook maar is voor jou. Op deze manier ga je voorbij de mechanische en egoïstische denkpatronen en functioneer je vanuit niet weten. Het niet weten staat in contact met het geheel.

Wanneer jij je overgeeft aan het hoogste in jezelf en vertrouwt op de kracht die alles beweegt ontstaat de juiste innerlijke impuls. Het is belangrijk om een intiem contact met het lichaam te hebben. Het lichaam is intuïtief en verbonden met het geheel.

De zintuigen vangen vanzelf prikkels op en het zenuwstelsel verwerkt deze. Ook de innerlijke beelden, keuzes en impulsen tot actie ontstaan vanzelf. Wanneer je jezelf stevig vestigt in de waarnemer, zie je dat de behoeftige mechanische doener niet echt interessant is. Het draagt ook niet bij aan de wereld, het wil juist iets hebben van de wereld. De Karma Yoga doener komt vanuit een diepere beleving. Wat breng ik in de wereld vanuit een innerlijke beleving van compleetheid?

In Karma Yoga ben je dienstbaar aan het geheel en tegelijk dankbaar voor elk resultaat en elke ervaring. Er zijn wel persoonlijke voorkeuren, maar je laat de hechting aan de voorkeuren los.

Wanneer je bewust wordt van subtiele gevoelens van inadequatie (schuldgevoel, hulpeloosheid, machteloosheid, minderwaardigheid, etc) is dit een teken dat er iets niet klopt. Je perceptie van jezelf is niet juist of je handeling is niet in harmony met het geheel. Wanneer je perceptie en handeling wel afgestemd zijn met het geheel zijn er meestal gevoelens van vreugde, stilte, kracht en compleetheid.

Karma Yoga is steeds weer de vraag stellen; wat kan ik doen om bij te dragen aan de wereld en tegelijk in essentie te komen? Je zult merken dat wanneer je iets ontwijkt, niet eerlijk ben (naar jezelf) of jezelf minder inzet wanneer dit nodig is je levensenergie en daarmee je geluk vermindert. Dit zijn meestal signalen dat er een afweer of egoïstisch patroon aan het werk is. Karma Yoga is een subtiele beoefening waarin je bewust bent in elke handeling. Karma Yoga is een superactieve bezigheid.

Je doet je best, dat is genoeg.
Je kunt het niet perfect doen, dus ontspan en speel met dit idee van Karma Yoga. Wanneer je het perfect wil doen brengt dat waarschijnlijk zoveel weerstand met zich mee dat je er niet eens begint. Bekijk en voel het stapje voor stapje. Begin met kleine dingen en erken dat je je best doet en altijd al hebt gedaan. Alle pijn die je hebt veroorzaakt kwam voort uit een of andere vorm van onwetendheid. Het is een weg van geleidelijkheid en een vriendelijke en zachte innerlijke houding. Discipline ontstaat vanzelf, omdat het systeem na bepaalde inzichten en ervaringen niet meer terug wil vallen naar lagere niveaus van functioneren.

Wat er op den duur gebeurt is dat het idee en de lading van ik ben de doener smelt en dat je jezelf gaat ervaren als een instrument van God of als vormloos bewustzijn. Het is een onthechten van de identificatie met het egoïstische patroon ten gunste van de identificatie met vormloos bewustzijn. Vormloos bewustzijn heeft niets nodig en zal dan ook niets beschadigen, najagen of zoeken naar zichzelf. De relatieve wereld van dualiteit kun je tijdens Karma Yoga gaan ervaren als een droom of illusie. Er kan ook een devotionele dankbaarheid ontstaan, omdat je alles herkent als jezelf.

Ik plant voortdurend zaadjes en sta volop in het leven. Het ene zaadje komt uit, het andere niet. Onthecht van voorkeuren en verwachtingen ga ik door het leven. Ik handel en laat alles over aan God of Isvara. Alles gebeurt en elk resultaat is een geschenk. Wanneer ik helder ben en zie waar gedachtes, verlangens en acties vandaan komen wordt duidelijk dat de hele manifestatie (Samsara of Maya) vanzelf beweegt volgens een eigen intelligentie en ik (Parabrahman) ben de getuige die er los van staat.

Oefening: vestig je stevig in de waarnemer en laat alles zijn zoals het is

Referentiepunten in Karma Yoga.
Karma Yoga brengt je in lijn met bepaalde karmische wetten. Het kennen van jouw persoonlijke bestemming in het leven (svadharma) kan ook helderheid verschaffen over wanneer een actie juist of onjuist is voor jou en daarmee je beoefening van Karma Yoga. In de meeste gevallen leef je je bestemming al, alleen heb je er nooit bij stil gestaan.

Ook wanneer je gerealiseerd bent zijn er meestal nog egoïstische patronen die opgelost kunnen worden. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan de vele schandalen rondom spiritueel leraren. De persoon wordt nooit het evenbeeld van Bewustzijn. In dit inzicht zal devotie en nederigheid naar het leven nooit eindigen.

Een sprekend voorbeeld is natuurlijk de generaal in een oorlog (Bhagavat Gitta). De oorlog is ontstaan uit liefde voor het geheel en de generaal (Arjuna)  dient zich volledig in te zetten als een krijger en andere mensen te doden. Dit is in zijn geval een oefening in onthechting van het egoïstische belang om niet de doden. Het doden gaat in tegen zijn gevoelens van compassie en medemenselijkheid. Hij is echter ook een Karmi Yogi wat betekent dat zijn taak is om tot zelfrealisatie te komen. Vanuit deze bestemming is het voor hem in dit verhaal juist het doel om te doorzien dat dood en leven slechts illusies zijn. Voor een andere generaal is het misschien juist om zijn taak neer te leggen om tot zelfrealisatie te komen. Alleen jij kunt in jezelf ervaren wat de juiste actie is voor jou.

Een achterliggende gedachte is dat een oorlog ontstaan wanneer er een bepaalde beweging te groot wordt en het geheel bepaalt dat dit gestopt dient te worden. Oorlog is in zichzelf niet slecht.

Het centrale thema in mijn Karma Yoga is de beweging van onmatigheid naar soberheid (type zeven van het enneagram). Ik ervaar het meeste geluk in een sobere houding ten aan zien van mijn vele verlangens. Tegelijk houd ik bijvoorbeeld van snelle auto’s, slanke vrouwen en soepele leren jassen. Deze verlangens komen voort uit een of andere collectieve programmering. Elke dag ervaar ik deze verlangens. Ik ben dankbaar wanneer ik iets krijg en dankbaar wanneer ik niets krijg. Dat laatste is voor mijn egoistische neigingen minder leuk, maar het brengt me steeds weer in het geluk van eenvoud en zijn. Mijn werkelijke geluk is mezelf kennen als bewustzijn. Elke seconde is er deze uitnodiging tot Zelfrealisatie.

Bekende karmische wetten om het idee ik ben de doener te ontmantelen zijn;
– hoogste doel is realiseren wat je bent
– niet of zo weinig als mogelijk beschadigen (mensen, dieren, planeet)
– leven in soberheid (onmatigheid beheersen, controle over de zintuigen en verlangens)
overgave aan het geheel (behoefte van het geheel is belangrijker)

Previous Post Next Post

You Might Also Like