fbpx
Ontspannen

God Health

Afgelopen weekend op de Vlierhof met J.V. Avadhanulu doorgebracht. Het mooiste van het weekend vond ik zijn persoonlijke verhalen over zijn huwelijk, hoe hij omging met de moord op zijn broer, zijn zoektocht naar betekenis in het leven en hoe hij vier keer herstelde van bijna dood gaan door gezondheidscrisissen. Gezondheid is in zijn presentatie de basis voor geluk en innerlijke harmonie.

Een aanzienlijk deel van het weekend ging over stressmanagement en perceptie. Een mooie stelling in zijn presentatie:

Stress is de reactie op de perceptie dat de eisen die het leven aan je stelt hoger zijn dan je hulpbronnen.

Hulpbronnen zijn bijvoorbeeld ontspanning, innerlijke kracht, focus, betekenis, lachen, een stukje wandelen, geld, relaties, werk, etc. In het onderzoeken van de hulpbronnen werd snel duidelijk dat de innerlijke geestelijke hulpbronnen het belangrijkste zijn in het hanteren van stress. De richting van het weekend was dan ook de hulpbronnen vergroten in de vorm van oefenen met meditaties en wetenschappelijke informatie geven over geluk.

Wat is geluk?
Geluk is een innerlijke subjectieve staat van welbevinden. Er is geen universele meeteenheid, omdat het subjectief is. Alleen de persoon zelf weet of hij of zij gelukkig of gelukkiger is.

Uit een wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat veertig procent van je geluk wordt bepaald door de betekenis die je geeft aan het leven. De betekenis is altijd subjectief en gaat meestal over liefde, werk en/of spiritualiteit. Doelen en intenties hebben op deze gebieden verhogen je ervaring van geluk, omdat je volgens bepaalde waarden je leven inricht. De andere factoren van geluk in dit onderzoek zijn; vijftig procent innerlijke conditionering en tien procent de situatie waar je in zit. Uit deze informatie blijkt hoe belangrijk je innerlijke leven is in het ervaren van geluk. Een hulpbron is dan ook het hebben van en werken aan een droom, intentie of betekenis.

Met woord perceptie maakt je ineens zelf de baas van je eigen stress en daarmee je gezondheid, geluk en innerlijke harmonie. Door meditatie krijg je direct toegang tot je innerlijke hulpbronnen (ontspanning, kracht, positiviteit). We hebben dit weekend veel geoefend met een set micromeditaties (van enkele minuten) en pranayama (ademoefeningen).  Deze oefeningen brengen het dagelijkse stressniveau omlaag en daarmee evenwicht in je perceptie van stress.

Ik raakte gefascineerd door de eenvoud en werking van de yoga en pranayama oefeningen in de ochtend. Hij heeft een praktische reeks van een half uur samengesteld waarmee je elke dag kunt beginnen. De reeks is voor iedereen goed te doen en werkt van actief bewegen en ademen naar totale ontspanning en niet doen. Doet me denken aan de manier die Osho gebruikte voor de westerse geest (eerst alles eruit bewegen en schreeuwen als voorbereiding op meditatie). Wat me onder andere is bij gebleven na dit weekend is dat micromeditaties veel waarde hebben en plezier geven.

Hoe simpel kan het leven zijn?

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like