Authenticiteit begint bij het subtiel voelen van je lijfelijke sensaties en dat in communicatie brengen
Vrijdagochtend.
Data: 30 maart, 13 en 27 april, 11 en 25 mei, 8 en 22 juni, 6 juli
Tijd: 9.30 – 12.00
Dinsdagavond.
Data: 10 en 24 april, 8 en 22 mei, 5 en 19 juni, 3 en 17 juli
Tijd: 19.00 tot 21.00
Plaats: Dirk Wittehof 15 Amsterdam
Kosten: 150 euro
Aanmelden: door 75 euro over te maken op NL 87 ABNA 0535232578 tnv F.Maidman.
Aantal: maximaal 10 personen.
Wanneer het centrum, de innerlijke kern, de ruimte krijgt en zich verstevigt, wordt de essentie IK BEN sterker. Er ontstaat meer ruimte voor de bewegingen van de persoon, anderen en de wereld. De ervaring IK BEN wordt persoonlijk en oneindig groot.
Wil je leren spreken en leven vanuit je hart? De deur naar je hart is het voelen van je lichamelijke sensaties in het centrum van je lichaam. Het hart speelt een belangrijke rol in het hervinden van je oorspronkelijkheid en je hoogste waarheid in het moment.
Wanneer iemand opengaat in de circel zie ik allerlei essenties naar boven komen; liefde, zachtheid, helderheid, kracht, aanwezigheid, sereniteit, ruimte, empathie, etc.
Authenticiteit in Contact is een proces van drie maanden waarin je leert hoe je vanuit het lijfelijke gevoel contact opbouwt. Wanneer je mee wil doen vraag ik je volledige committent aan de groep. Dat betekent dat je alle sessies komt.
Met de groep zoeken we uit wat onze blinde vlekken en patronen zijn in contact. Dit werkt het best wanneer iedereen steeds weer komt en zich laat zien.
De sessies bouwen op in diepte en kunnen extatisch en pijnlijk zijn. In de vertraging kun je jezelf enerzijds als bewustzijn ervaren en anderzijds als een volledig kwetsbaar persoon. Je zou het ook authentieke zelfrealisatie kunnen noemen. Uit de grot van eenheid en afzondering naar het leven van dualiteit en menselijk contact.
Wie ben jij nu eigenlijk in de maatschappij wanneer je al je inzichten en gevoelens er laat zijn?
Ik fasciliteer de eerste sessies in veiligheid en diepgang. De groep heeft na drie of vier sessies genoeg leiderschap om het geheel zelf te dragen. Mijn rol is dan net als die van iedereen. Het gaat over gelijkwaardigheid en innerlijk leiderschap.
Er zijn vijf peilers waar we mee werken. Ik beschrijf ze hieronder;
1.Commitment in contact
Iedereen verlangt naar een langdurige zorgzame relatie. In contact betekent dit dat je er bent en erbij blijft. Commitment in contact is bijvoorbeeld in een crisis of een slecht nieuws gesprek de regie nemen over de tijd en jouw persoonlijke grens van luisteren en erbij zijn wat op te rekken. Het in contact blijven met de ander bij gevoelens van ongemak (flight, fight, freeze) vergt concentratie en commitment. Door in contact te blijven ontstaat er een langdurige zorgzame relatie.
2.Containment van jouw ervaring
Containment van je ervaring betekent blijven bij de intensiteit van je lichaamssensaties en in de ‘ik’ vorm spreken over wat er in je leeft. Het ervaren van lichaamssensaties zonder direct te handelen (oplossen, analyseren, coachen, etc) is een lichamelijke vaardigheid. Dit is de basis van contact en empathie. Door je ervaring te dragen kun je de client en de situatie ook dragen. In het dragen van de ervaring kan een situatie zich natuurlijk ontvouwen.
Kun je in een ruzie eerst 15 seconde observeren zonder te reageren?
Wat werkt is de felt sense beschrijven en de basisstemming die erbij hoort zoals angst, blijheid, openheid, boosheid, etc. Wat werkt in contact is je verlangen, je waardering of projectie in het moment te uiten. Het gaat om die kwetsbare gevoelens en gedachtes die vaak uit de communicatie gehouden worden.
3.Vertrouwen in wat er is
Wanneer je leert te vertrouwen op de intelligentie van het moment ontstaan er meer mogelijkheden in het leven. Wanneer je vertrouwt op je inzichten en intuitie komt er een eigen stijl in je handelen. Soms moet je hiervoor regels overtreden en/of nieuwe mogelijkheden onderzoeken. De uitdaging is risico nemen.
Wat gebeurt er wanneer je jezelf laat meevoeren op de stroom van het leven en stopt met weerstand bieden?
Authenticiteit heeft te maken met de controle loslaten en vertrouwen in wat er komt. Ik ben na twintig jaar nog steeds verrast hoe ik soms handel en hoe een hulpverleningstraject zich ontwikkelt. Je hoeft alleen je (rare) inzichten te delen en het groepsbewustzijn doet zijn werk. Mensen verlangen naar authenticiteit en echtheid.
4.Zijn bij een ander in zijn of haar wereld
Luisteren en contact werken alleen wanneer we in elkaars wereld zijn geïnteresseerd. Dat iedereen goed is zoals hij of zij is. In deze natuurlijke nieuwsgierigheid helen ook de wonden van het niet gezien, niet gehoord en niet gewenst zijn. De maatschappij is complex door de vele belangen. Daar staan we misschien te weinig bij stil. Het bewust worden van dit complexe krachtenveld geeft inzicht in wat jouw plek en invloed is in het geheel.
Durf ik me echt in de wereld van de ander te begeven en te ervaren wat hij of zij ervaart/verlangt? Durf ik echt achter de ander te gaan staan en me voor hem of haar in te zetten? Normaal gesproken doen alleen goede vrienden of familie hun uiterste best. Ben jij bereidt anderen door dik en dun te steunen? Ben je bereidt ruzie te maken als onderdeel van een relatie?
5. Jij bent leider
In het werk ben jij een deskundige en daarmee een leider. Iedereen heeft een stukje van de informatie. Door je over te geven aan je lichaam (intuitie) en vakkundigheid wordt de kracht van een team groter. Het verwoorden hoeft niet meteen perfect of duidelijk. Waar het omgaat is dat jij je diepste waarheid volgt. De richting van de groep wordt bepaald door naar elkaar te luisteren. Dus niet wie het meest schreeuwt heeft de aandacht, maar laat iedereen zich horen? Om leiding te nemen heb je kennis en ervaring nodig met surrendered leadership.
Surrendered leadership is het volgen van je gevoel in een bepaalde situatie. Jij weet wat jouw hoogste waarheid in het moment is. Door deze te verwoorden maak je contact met de essentie van leiding. In surrendered leadership is er ook steeds een bewuste afweging om iets uit te spreken of juist niet. Soms wordt het belang van de groep voorop gesteld, een andere keer jouw persoonlijke belang en weer een andere keer het belang van de client of de organisatie.
Opgeven.
[contact-form-7 id=”7766″ title=”Contact form 1″]