fbpx

Traumawerk is onderdeel van Fundamenteel Welzijn. Mijn ervaring is dat het leren reguleren van stress in het lichaam de ontspanning brengt die nodig is om de heldere geest van het ontwaken te realiseren.

Traumawerk (o.a. somatic experiencing en polyvagal therapie) is voorzichtiger dan algemeen lichaamswerk. Wanneer je lichaamswerker bent en bepaalde cliënten blijven terugvallen, dan zou specifiek traumawerk wellicht een uitkomst kunnen zijn.

Trauma werk is het lichaam opnieuw leren reguleren en dat kan maanden en jaren duren. Ik zie het als ondersteunend aan de voorbereiding op ontwaken. Het verfijnen van de zelfregulatie gaat na ontwaken gewoon door.

De felt sense gedefinieerd door Eugene Gendlin is de kern van al het (trauma)werk dat ik ken. Het is ook de kern in mijn werk, omdat mijn ervaring is dat ontwaking en groei allebei via de felt sense plaatsvinden.

Ontwaking is in mijn geval grotendeels lichamelijk geweest, vandaar dat ik het lichaam betrek in mijn teaching

Trauma ontstaat doordat jou en mij slechte dingen overkomen. Wanneer je in een situatie bent waar iets of iemand te veel en/of te snel en/of te plotseling over je grenzen gaat kan je lichaam het niet reguleren met de normale vecht, vlucht, freeze en collapse reactie. Er ontstaat machteloosheid en de energie die niet gereguleerd kan worden komt vast te zitten in het lichaam. Er kan een voortdurende kwetsbaarheid en gevoel van onveiligheid blijven. Dat is trauma.

Het gevoel van onveiligheid zit op een gegeven moment in het lichaam (buik, borst en keelgebied). Dat zijn de gebieden waar we in Partner Inquiry specifiek mee werken. Deze lichamelijke sensaties (felt sense) geven voortdurend impulsen aan de hersenen die er dan een onveilig verhaal van maken (de wereld is een gevaarlijke plek en ik moet alert zijn).

Een voorbeeld;
Er is is een les bezig in een mooie lichte ruimte. Er zijn geen harde geluiden en de groepssfeer is harmonieus. De leraar vraagt aan de groep is het hier veilig? Een persoon zegt ja, deze ruimte is veilig. Een ander zegt, oh ja? de deur is niet op slot en er kan elk moment iemand binnenkomen met een geweer die ons gaat neerschieten.

Bovenstaande situatie lijkt ver gezocht, maar is werkelijk gebeurd. Diegene die de interpretatie had, van het binnenkomen van iemand die kan gaan schieten, had als gevolg van een auto ongeluk voortdurende staat van onveiligheid, waardoor zij voortdurend onveilige gedachtes had over het moment.

Een voorbeeld;
Ik voel me zelf veelal veilig, maar ik zie bijvoorbeeld bij mijn jongste dochter een groot gevoel van onveiligheid. Dit uit zich dan in terughoudend gedrag en bijvoorbeeld in een muggennet over haar bed, wat ten aller tijden dicht moet zijn (angst voor insecten, maar misschien ook meer). Wat me ook aan haar opvalt is dat fysieke pijn meer binnenkomt dan bij andere kinderen. Alsof ze het drie keer erger ervaart. Eerst labelde ik dat als aanstellerij, totdat ik ergens las dat gevoelige kinderen pijn werkelijk veel intenser ervaren. Voor mij als een zich veilig voelend persoon is het wel steeds weer beseffen dat zij zich in de zelfde situatie misschien onveilig voelt.

Trauma in je vroege jeugd door bijvoorbeeld; ziekenhuis opname, chronische pijn, auto ongeluk, verwaarlozing, misbruik, agressie, etc. kan op latere leeftijd zichzelf omzetten in chronische ziektes zoals depressie, verslaving, fibromyalgie, moeheid, auto-immuunziekte, suikerziekte, etc. Dit betekent dat mensen met dit soort ziektes gebaat kunnen zijn met het verwerken van psychisch trauma en het opnieuw leren reguleren van het zenuwstelsel..

Onverwerkt trauma is in dit moment in het verleden leven, het lichaam kent geen tijd

Inmiddels is ook bekend dat trauma tot drie generaties terug overgebracht kan worden. Dit betekent dat wanneer je in een veilige omgeving bent opgegroeid je toch de symptomen van trauma kunt hebben.

Het goede nieuws is dat er steeds betere manieren ontstaan zoals somatic experiencing en polyvagal therapie die de stressregulatie in het lichaam kunnen herstellen. De onderstaande video’s geven een goed beeld van de basis van dit lichamelijke en relationele trauma werk.

De polyvagal theorie gaat uit van drie niveaus van stress regulatie. Elk niveau heeft zijn eigen zenuwbanen en gedrag. In een veilige omgeving wordt de stress gereguleerd met sociaal gedrag (oogcontact, toon in de stem, etc.). In het tweede niveau is er de flight of fight reactie die de stress probeert te reguleren. Bloed wordt weggetrokken uit de hersenen en gaat naar de armen en benen. Het sociale gedrag is vele malen minder. Het derde niveau is een totale shut down, freeze of collapse. Een belangrijke bron om uit deze laatste staat te komen is coregulatie. Dit is het jezelf weer gaan voelen in (veilig) contact.

Wanneer er helder ontwaakte aanwezigheid is kunnen er nieuwe keuzes ontstaan

In Fundamenteel Welzijn zit dit traumawerk impliciet in de Partner Inpuiry en de Authenticiteitcirkel. Op een zachte en speelse manier kunnen vastgezette energieën langzaam in contact met anderen vrijkomen. Het ervaren en uiten van schaamte, boosheid, terughoudendheid, etc. is werken met energie.

Het lichaam heeft de capaciteit om pijn om te zetten in non duale ervaringen die vervolgens weer de basis zijn van ontwaken

In mijn gratis ebook die je krijgt na aanmelding op de nieuwsbrief (onderaan de pagina) leg ik ook veel theorie uit over het zenuwstelsel. Het begrijpen hoe het lichamelijk werkt is al de helft van het werk. Ik heb het zelfregulerend vermogen herstelt door in ceremonies te stappen die lichamelijk veel stress oproepen zoals; wedstrijden in vechtsport, zweethutten, ijsbaden, heftige sociale meditaties en zelfs plantmedicijnen. Voor mensen met diepe trauma’s is dit werk wellicht te heftig.

De ervaringen van ontwaken zijn naar mijn mening sterk gerelateerd aan de activering van het parasympathische  zenuwstelsel. Meditatie is bijvoorbeeld een lichamelijke vertraging met als gevolg ontspanning. Alleen mediteren is echter niet genoeg. Ik zie trauma en schaduwwerk als belangrijke elementen in de voorbereiding op ontwaken.

Share This